Impulsem el Seminari d’Aspen Institute España al Foro Fundamental a la Universitat de Vigo: un espai de debat, reflexió i aprenentatge

Què li ha passat a Europa? Perdem la dignitat en posar un preu a la dignitat de les persones? L’aïllament és l’essència del totalitarisme? Vivim a l’era del capitalisme de la vigilància?

Aquests van ser alguns dels interrogants que es van tractar al seminari “Lideratge i Valors” d’Aspen Institute España que va tenir lloc al Foro Fundamentala la Universitat de Vigo i en què van participar 20 joves d’entre 18 i 30 anys i de perfils i carreres molt diferents (ciències, enginyeries, arts, economia, dret, filosofia, entre d’altres). L’activitat es va fer a iniciativa de la Fundació Banc Sabadell i amb l’organització de Foro Mentor i Aspen Institute España.

A través de la lectura de 13 textos clàssics i contemporanis, i amb l’ajuda de dos moderadors experts (Miguel Herrero de Jáuregui, catedràtic de Filologia Grega a la UCM, i Alfonso Goizueta Alfaro, doctor en RR.II. pel King’s College London, novel·lista i finalista del Premi Planeta), els estudiants van reflexionar sobre els valors que guien les nostres decisions personals i professionals, així com les nostres contribucions al bé comú.

Reflexionar sobre la base d’aquests textos va donar peu a parar, a pensar i a prendre o reprendre consciència de la responsabilitat que tenim com a individus per al bé comú. Durant el seminari vaig aprendre moltes coses. Em quedo amb aquest respecte amb què es debatia, aquesta habilitat argumentativa amb valentia, i aquesta escolta activa difícil d’aconseguir.” explica Cecilia Milá, responsable de relacions externes de la Fundació Banc Sabadell, qui va estar com a assistent a l’activitat.

El seminari es basa en un mètode propi de diàleg socràtic en què els estudiants reflexionen en un espai lliure de judicis i en què el moderador convida al debat i a la interacció oberta. Tots intervenen i tots són escoltats. A més, impera la regla del Chatham House, per la qual cosa les opinions del seminari no poden ser atribuïdes públicament a les persones que les van emetre.

“Va ser una demostració excel·lent de les inquietuds que continuen tenint avui en dia els joves. Van trencar tabús i prejudicis amb què sovint s’etiqueta la seva generació. Es va generar un espai on els estudiants es van sentir còmodes i van poder debatre des de l’escolta i la curiositat, oberts a l’intercanvi d’idees i fins i tot acceptant canviar la seva pròpia opinió” destaca Cristina Vilà, responsable de comunicació de la Fundació Banc Sabadell.

Daniel Álvarez, professor a la Fundación Mentor, explica: “Em va entusiasmar pel format tan cuidat, l’art amb què s’ha desenvolupat i la fluïdesa de les reflexions dels participants. Ha estat una excel·lent demostració de com n’és de fructífer el diàleg entre els diferents; una interacció oberta i nutritiva de les idees compartides. Aquest seminari, sens dubte, posa en valor les dues virtuts més grans de l’ésser humà: escoltar-se i aprofundir en el pensament.

Per als estudiants, a més d’un espai per al debat, va ser una ocasió per envoltar-se d’altres persones amb inquietuds i interessos semblants als seus, i un espai d’aprenentatge tant acadèmic com personal. Coneix els seus testimonis en el següent vídeo:

Aspen Institute España destaca que el seminari va complir els objectius plantejats de donar veu als joves universitaris i aconseguir reunir universitaris procedents de diverses disciplines acadèmiques promovent el lideratge i fomentant la creativitat. Els participants van poder manifestar-se sobre assumptes crítics per a la societat amb lectures de textos clàssics i contemporanis confrontant noves idees, diferents o desconegudes respecte els altres participants.