Vés al contingut
Tornar a Notícies
La Fundació Banc Sabadell premia dos joves investigadors en àmbits de fertilitat i agricultura sostenible

La Fundació Banc Sabadell ha decidit atorgar el XIX Premi a la Investigació Biomèdica a la biòloga i investigadora Elvan Böke i el VIII Premi a les Ciències i Enginyeria a l’ambientòleg i investigador Manuel Delgado Baquerizo. Aquests guardons representen un segell d’excel·lència que posa en valor i que tracta de visibilitzar els treballs dels premiats, alhora que els ofereix un impuls a la seva destacada trajectòria científica.

El president de Banc Sabadell i de la Fundació Banc Sabadell, Josep Oliu, ha anunciat el nom dels joves investigadors als quals el jurat ha decidit atorgar els guardons. Aquestes dues iniciatives, juntament amb el Premi a la Investigació Econòmica i el Premi a la Sostenibilitat Marina, formen part del compromís de la Fundació Banc Sabadell per reconèixer el millor talent investigador i donar rellevància a l’impacte de les seves línies de recerca per al progrés i benestar de les persones.

“Ambdós premis reconeixen dues trajectòries d’excel·lència en àmbits tan rellevants i d’actualitat com són la fertilitat i el canvi climàtic”, ha explicat Josep Oliu, qui ha destacat “l’originalitat de les seves aportacions i el seu potencial impacte i aplicabilitat per a la societat”.

També ha destacat que aquests premis “són un reconeixement a la gran tasca que duen a terme els nostres científics i els dona la visibilitat que es mereixen. Sense cap dubte, els premis que atorguem des de la Fundació Banc Sabadell ja són un referent en el món científic a nivell nacional i internacional”.

Un reconeixement a una recerca amb potencial impacte en la fertilitat i la reproducció

El XIX Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica s’ha concedit a la biòloga i investigadora del Centre de Regulació Genòmica (CRG) de Barcelona, Elvan Böke, pels seus descobriments sobre l’envelliment dels ovocits i el seu potencial impacte en l’àmbit de la fertilitat i la reproducció. El jurat d’aquest premi, presidit pel doctor Óscar Marín, ha reconegut la doctora Böke, cap del grup de Biologia de l’Ovocit i Dormició Cel·lular del CRG, “pel seu descobriment d’adaptacions metabòliques clau per mantenir l’homeostasi dels ovocits durant anys per tal que siguin capaços de generar un embrió viable després de la fecundació”.

Los datos mundiales muestran que más del 25% de los problemas de fertilidad femenina son inexplicables, lo que señala una gran brecha en nuestra comprensión de la reproducción femenina. En nuestro grupo nos esforzamos por ayudar a rellenar esa brecha mediante nuestra investigación”, ha explicado Böke.

El Premi Fundació Banc Sabadell a la Investigació Biomèdica, que des de la seva creació el 2006 ha celebrat 19 edicions, busca reconèixer l’excel·lència de joves investigadors, amb una important trajectòria en el camp de la biomèdica i de les ciències de la salut i que destaquin en la seva especialitat per la seva capacitat d’innovació.

El Premi a les Ciències i Enginyeria reconeix un treball que fomenta l’agricultura sostenible

Per la seva banda, el VIII Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria, ha estat per a l’ambientòleg i investigador a l’Institut de Recursos Naturals i Agrobiologia de Sevilla (IRNAS-CSIC), Manuel Delgado Baquerizo, per les seves contribucions sobre el bioma del sòl en un context de canvi climàtic global. El jurat d’aquest premi, presidit pel doctor Lluís Torner, ha destacat el treball del líder del Laboratori de Biodiversitat i Funcionament Ecosistèmic (BioFunLab) de l’IRNAS-CSIC, per les sevescontribucions científiques i el seu coneixement innovador sobre el bioma del sòl en general i de terres de cultiu en particular per fomentar una agricultura sostenible.” A més, ha ressaltat el seu enfocament multidisciplinari que engloba l’estudi de microbiomes, biodiversitat del sòl, funcionament d’ecosistemes i registres històrics en ecosistemes a escala mundial.

Els sòls són un recurs no renovable. El 95% dels nostres aliments depèn directament i indirectament del sòl i, tanmateix, un de cada tres sòls ja es troba degradat. La investigació del meu grup se centra en proporcionar coneixement innovador sobre el bioma del sòl en un context de canvi global, ha ressaltat Delgado Baquerizo.

El Premi Fundació Banc Sabadell a les Ciències i l’Enginyeria va ser creat el 2017 en col·laboració amb el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i té l’objectiu de reconèixer la trajectòria de joves investigadors en camps com les matemàtiques, la química, la física o l’enginyeria

Un segell d’excel·lència promogut per la Fundació Banc Sabadell en el seu compromís d’impulsar la recerca i l’educació

Des de la seva creació, ambdós premis han reconegut les trajectòries d’un total de 27 persones investigadores, que han esdevingut en l’actualitat referents dins dels seus àmbits d’ especialitat. Els Premis Fundació Banc Sabadell s’atorguen en una etapa inicial de la trajectòria de l’investigador i representen un segell d’excel·lència en investigació perquè impacten positivament en la visibilitat dels treballs dels guardonats i ofereixen un impuls a la seva trajectòria científica, tant en l’àmbit acadèmic com en la societat en general.

La Fundació Banc Sabadell treballa per promoure la cultura i les arts, i la investigació i l’educació. Va ser creada el 1994 com a expressió del compromís de Banc Sabadell amb el progrés i el benestar de les persones i amb la visió de ser un referent i un actor de canvi i innovació, al servei de l’interès general i la cohesió social, mitjançant la promoció de l’excel·lència, la creativitat i la innovació, amb especial interès en l’impuls al talent jove.

De fet, prop del 60% del pressupost de la Fundació va destinat a projectes d’entitats que apostin pel talent jove, impulsant i oferint oportunitats de formació, creació, recerca i ocupació en diferents disciplines (cultura, arts escèniques, música, recerca, educació, etc.).

En total, la Fundació col·labora de forma anual amb més de 160 projectes d’entitats d’arreu del país, i principalment a Catalunya. El 2023, més de 16.500 persones es van beneficiar dels projectes d’impacte social impulsats per la Fundació.

“Som una entitat altament compromesa amb la societat, les institucions, els projectes i les persones, i això ho fem a través del suport financer i no financer a projectes d’impacte social que encaixin amb els nostres àmbits estratègics. Invertim en iniciatives innovadores amb potencial d’impacte significatiu i escalable, i que puguin redefinir els panorames culturals i afavorir la cohesió social”, ha destacat Sonia Mulero, directora de la Fundació Banc Sabadell.