Vés al contingut
Tornar a Notícies
L’entrevista de la setmana – ‘El programa d’Innovació i Emprenedoria ensenya als nostres alumnes que, si de debò ho volen, poden ser molt més creatius del que pensaven en els terrenys artístic, social i tecnològic’, Julia Sánchez, directora general de la Escuela Superior de Música Reina Sofía

Des de fa tres anys, impulsem juntament amb la Escuela Superior de Música Reina Sofía el programa de ‘Innovació i Emprenedoria Musical’ dirigit a estudiants de la Escuela amb l’objectiu d’oferir-los eines i habilitats per a posar en marxa els seus propis projectes musicals, a més d’acostar la música clàssica a tots els públics. Hem parlat amb la directora general de la Escuela, Julia Sánchez, per a saber més detalls de com està evolucionant aquest programa.

width=

Quin acolliment està tenint entre els alumnes de la Escuela el programa de ‘Innovación i Emprenedoria Musical’?Molt positiva. Els joves músics són molt conscients de la velocitat a la qual està canviant el món en general i el de la música en particular. La Escuela dedica moltíssim esforç a les habilitats tècniques, a la interpretació musical, perquè és el fonamental, però, gràcies al Programa d’Innovació i Emprenedoria Musical, els alumnes s’adonen que necessiten progressar també en habilitats d’un altre tipus, com el storytelling, la comunicació, la gestió de projectes i de la pròpia carrera, la innovació en formats de concert, la generació de nous públics, etc. I no es tracta només de desenvolupar aquestes habilitats, sinó de provocar en els alumnes una reflexió sobre el temps que vivim i el rol que la música i els músics han d’exercir en ell, sobre el poder transformador de la música a l’hora d’afrontar reptes socials i sobre la capacitat que té la música per a crear un espai de convivència pacífica entre persones de diferents procedències i característiques.

Una vegada acaben el programa, quin impacte té en els participants? Segueixen amb els projectes que comencen en el programa? Els canvia la perspectiva del seu futur com a músics o emprenedors del sector? És indubtable que el programa els fa prendre consciència de la responsabilitat que tenen i del molt que, com a músics, han d’aportar als altres. A més, fomenta la seva capacitat de concebre projectes i desenvolupar-los. Com va dir el gran arquitecte Renzo Piano en el concert-homenatge que li organitzem l’estiu passat, «per a ser creatiu n’hi ha prou amb voler ser-ho». El programa d’Innovació i Emprenedoria ensenya als nostres alumnes que, si de debò ho volen, poden ser molt més creatius del que pensaven en els terrenys artístic, social i tecnològic.

Com valoren els joves músics rebre aquest tipus d’eines per a posar en marxa els seus propis projectes? Ells són conscients que la música clàssica ha d’adaptar-se al segle XXI i el valoren molt. Tenir una actitud emprenedora és una actitud necessària en qualsevol professió i també en la música. Hem posat cada vegada més èmfasi en la part pràctica del programa en els quals els alumnes desenvolupen projectes propis amb l’ajuda d’un coach i menys èmfasi en la teòrica. Això ha estat molt valorat pels alumnes.

I la pròpia Escuela? Quina valoració feu després de les anteriors edicions dels resultats obtinguts? És una satisfacció haver estat capaces de liderar aquest camp a Espanya en l’educació musical amb un projecte que resulta innovador en múltiples facetes. Hem obert camí, per exemple, en desplegar el programa en tres camps: artístic, social i tecnologia, i també en dotar als projectes que ho han merescut d’un pressupost per al seu desenvolupament. El programa d’Innovació i Emprenedoria Musical cerca, sobretot, donar suport als músics en el seu procés de professionalització, alguna cosa que hauria de ser obligatori i estar en tots els centres d’educació musical superior. Nosaltres ho tenim integrat en el programa màster. El pròxim 9 de maig organitzem una jornada de treball amb conservatoris superiors d’Espanya, per a compartir amb ells nostres reflexions sobre aquest programa.

“l’avanç tecnològic sense humanisme serà un fracàs”

Quins aspectes creus que són necessaris per a millorar el futur d’aquests joves talents? Quan miro al futur que trobaran els nostres alumnes, veig un ambient professional extremadament competitiu en el qual el nivell musical és cada vegada més alt. El nostre és un sector de grandària reduïda. És freqüent que els músics estiguin pluriocupats i hagin de desenvolupar projectes més enllà de la interpretació musical. El músic d’avui i del futur, ha d’alternar la docència, amb la música de cambra i amb l’orquestra, moltes vegades en qualitat d’intèrpret freelance. Per a poder aprofitar les oportunitats que ofereix aquest context, els músics necessiten eines per a poder treballar en fronts diferents, desenvolupar noves habilitats i actituds i animar-los a obrir la ment perquè se sentin còmodes en noves realitats.
Aconseguir que la cultura en general, i la música en particular, continuïn sent rellevants és un desafiament que ha d’afrontar la societat en el seu conjunt començant per les administracions públiques. Els centres educatius de l’àmbit de la cultura tenim una tasca fonamental també de connectar la cultura amb els diferents àmbits i desafiament de la societat. Penso que tot l’esforç i la creativitat que es ve desplegant des de fa anys a afavorir les disciplines “stem” (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), quedarà incomplet si no introduïm amb molta força en aquesta fórmula la “a” d’art. Per a un desenvolupament complet de la persona i de la societat, és necessari fomentar el “steAm”, l’avanç tecnològic sense humanisme serà un fracàs.