Vés al contingut
Tornar a Notícies
Ana Tocino, guanyadora del VI Premi de Disseny ANFACO-Fundació Banc Sabadell

“Iniciatives com aquesta són fonamentals per al desenvolupament professional dels dissenyadors emergents, ja que no només ens proporcionen reconeixement, sinó també oportunitats per créixer i connectar amb altres professionals del sector”, Ana Tocino, guanyadora.

La Fundació Banc Sabadell i ANFACO-CECOPESCA han anunciat Ana Tocino com la guanyadora del VI Premi de Disseny ANFACO-Fundació Banc Sabadell. Aquest guardó, que reconeix l’excel·lència i creativitat en el disseny de packaging per a conserves de peix i marisc, ha atret enguany 171 joves talents de diverses nacionalitats, tots ells menors de 35 anys.

El disseny d’Ana Tocino, una jove dissenyadora gràfica de Madrid de tan sols 22 anys, va destacar pel seu elegant i serè enfocament visual. El jurat va valorar la seva proposta per “l’elegància i serenitat del disseny que es manifesten a través d’una claredat, transparència i lluminositat que destaquen el seu poder i equilibri en la composició, elevant-lo per sobre de la competència. A tall de sinècdoque, el disseny integra imatges amb aparença fotogràfica a partir d’il·lustracions, la qual cosa ressalta explícitament la qualitat del producte en la llauna i guia el consumidor cap a una experiència de degustació propera. El llenguatge gràfic del disseny, en mostrar fragments del producte com si fossin obres d’art en un museu, atorga al producte un valor subliminar de qualitat i exclusivitat. La netedat i equilibri en la maquetació es reflecteixen en el tractament ordenat dels elements gràfics, l’ús encertat de la imatge i la tipografia, que junts conformen una composició formalment equilibrada i visualment exquisida“.

Aquest disseny s’utilitzarà per a encapsar les llaunes que s’utilitzen en la campanya de promoció de consum de conserves de peix i marisc, denominada “Cata la Lata”, durant el pròxim any. A més de la guanyadora, s’han seleccionat a 9 finalistes que, al costat de la proposta premiada, han editat un catàleg digital que es pot consultar en el següent enllaç.&nbsp

Un concurs que impulsa el talent jove

Des de l’obertura de candidatures el 15 de febrer fins al seu tancament l’1 d’abril de 2024, el concurs va oferir una plataforma perquè joves dissenyadors poguessin demostrar el seu talent i contribuir amb els seus innovadors dissenys al dinamisme del mercat de conserves. En aquesta, la sisena edició del concurs, s’ha posat de manifest l’amplitud i diversitat del talent creatiu, consolidant-se com un esdeveniment clau per a la promoció i reconeixement de nous talents en el sector del disseny de packaging a Espanya.

El jurat del VI Premi de Disseny ANFACO-Fundació Banc Sabadell va estar compost per una selecció de destacats professionals del disseny gràfic, audiovisual i artístic, els quals van aportar la seva àmplia experiència i coneixement per avaluar les propostes presentades: Miquel Molins, president de la Fundació EINA i soci fundador de la Barcelona Arts College (president del jurat); Roberto Alonso, secretari general d’ANFACO-CECOPESCA (vicepresident del jurat); Román Pereiro, director de l’agència CANAL UNO i professor associat de comunicació audiovisual i publicitat de la Universitat de Vigo; Ana Soler, artista multidisciplinar i docent i investigadora a la Facultat BBAA de Pontevedra i directora del grup de recerca “dx5, digital & graphic art research” de la Universitat de Vigo i Emilio Gil, dissenyador gràfic i fundador el 1980 de Tau Diseño.

A l’acte van acudir diferents representants de l’àmbit artístic, publicitari, polític i empresarial. Durant l’acte van intervenir l’alcalde de Vigo, Abel Caballero; el director xeral de Pesca, Acuicultura i Innovación Tecnolóxica, Antonio Basanta; la directora territorial de la Xunta de Galícia a Vigo, Ana Ortiz; el director general de Sabadell Gallego, Pablo Junceda; el president d’ANFACO-CECOPESCA, Iván Alonso-Jáudenes i el secretari general, Roberto Alonso.

“El meu disseny es basa en una idea que va sorgir de manera bastant orgànica, mentre treballava en altres projectes. Estava triant un Pantone per a una paleta de colors i de sobte em vaig preguntar: si hi ha pantones de colors per què no podria haver-n’hi de productes en conserva?”

Coneix Ana Tocino, guanyadora del concurs

Ana Tocino Castaño (Madrid, 2002) és una jove dissenyadora gràfica de Madrid, on ha finalitzat aquest any els seus estudis en Disseny Multimèdia i Gràfic a UDIT. Residint a la seva ciutat natal, Ana ha completat el seu grau demostrant una sòlida formació acadèmica i una passió indiscutible per l’art visual. Al llarg dels darrers dos anys, ha enriquit la seva formació mitjançant pràctiques en diverses empreses, on ha treballat com a dissenyadora gràfica i visual. Aquestes experiències han estat fonamentals per al desenvolupament de les seves habilitats creatives i tècniques, permetent-li enfrontar-se a desafiaments reals i contribuint a projectes significatius en l’àmbit del disseny.

Què suposa per a tu rebre aquest Premi de Disseny ANFACO-Fundació Banc Sabadell?
Rebre el Premi de Disseny ANFACO-Fundació Banc Sabadell és un honor enorme i una gran satisfacció personal. És el reconeixement a l’esforç i dedicació que he posat en la meva feina. Aquest premi no només representa un assoliment en la meva trajectòria com a dissenyadora, sinó que també em motiva a seguir innovant i desenvolupant nous projectes.

Com valores que entitats com ANFACO i la Fundació Banc Sabadell donin suport i visibilitzin el talent jove?
Valoro enormement el suport i la visibilitat que entitats com ANFACO i la Fundació Banc Sabadell donen al talent jove. Iniciatives com aquesta són fonamentals per al desenvolupament professional dels dissenyadors emergents, ja que no només ens proporcionen reconeixement, sinó també oportunitats per créixer i connectar amb altres professionals del sector.

Pots explicar-nos una mica sobre el teu disseny guanyador i què et va inspirar a crear-lo?
El meu disseny es basa en una idea que va sorgir de manera bastant orgànica, mentre treballava en altres projectes. Estava triant un Pantone per a una paleta de colors i de sobte em vaig preguntar: si hi ha pantones de colors per què no podria haver-n’hi de productes en conserva? Aquesta idea em va portar a desenvolupar un sistema de colors i estètica visual similar a la del Pantone amb la qual s’identifiquessin productes de manera visualment atractiva.