Vés al contingut
Tornar a Notícies
Cultura i arts, pensament i creativitat: Celebrem la primera edició del ‘Festival de les Ideas’.

T’imagines un festival que transformi els carrers en un espai de reflexió i creativitat? Això és el que va succeir el passat setembre durant el Festival de las Ideas, el nou festival de pensament de la ciutat de Madrid. La seva primera edició, que es va celebrar entre el 18 i el 21 de setembre, va néixer amb l’objectiu de posar les idees en boca de tothom, omplint els carrers, places i espais culturals de la ciutat.

El tema central del festival va girar entorn de la Catarsi, un concepte que prové de la tragèdia grega i que representa la purificació emocional i l’alliberament a través de l’experiència artística. En un món saturat d’informació i distraccions, el festival ens va convidar a aturar-nos, reflexionar i comprendre. Com podem purificar el nostre passat? Com podem sanar emocionalment a través de l’art i la reflexió?

Una trobada transformadora al cor de Madrid

El cor del Festival es va situar a la Plaça d’Espanya, on un gran escenari a peu de carrer va oferir una experiència propera i accessible per a tot tipus de públic. La nostra directora, Sonia Mulero, va participar en la seva inauguració, reflexionant que “que en aquest espai es trobin persones que treballen des de la filosofia, les idees i les paraules d’alguna manera demostra que aquest festival serà transformador”. A més, el Festival es va estendre a seus d’entitats amb les quals col·laborem des de la Fundació, com el Círculo de Bellas Artes o la Fundación Ortega-Marañón, permetent que el diàleg cultural s’expandís per tota la ciutat.

El compromís de la Fundació Banco Sabadell amb el ‘Festival de les Ideas’

Un dels moments més destacats va ser el passeig filosòfic sota el títol “La vida en juego” i dirigit pel filòsof espanyol Iván de los Ríos, on vam conversar entorn del caràcter lúdic de la vida; de la fortuna i de la justícia, del voler i no atrevir-se. És un repàs a la història del pensament, des de Nietzsche a Ortega, passant per Huizinga o Callois, i les seves reflexions sobre els rituals del joc, l’atzar i la fortuna, el coratge o la covardia.

A més, la programació del festival va comptar amb l’actuació del jove talent violoncel·lista Guillem Gràcia, el nostre alumne becat a l’Escola Superior de Música Reina Sofia durant el curs 2023-2024. També, el Festival va servir com a escenari per a la inauguració de l’exposició fotogràfica ‘Intel·ligències’, un projecte sorgit del Laboratori d’Idees “Temas de Nuestro Tiempo” de la Fundació Ortega-Marañón, desenvolupat amb la nostra col·laboració.